Μουσική, Όλα

Πώς επηρεάζουν οι ήχοι και η μουσική τον τρόπο που τρώμε;

Οι ήχοι παίζουν βασικό ρόλο στις διατροφικές μας εμπειρίες – από το τσιτσίρισμα του μπέικον στο τηγάνι μέχρι το χαρακτηριστικό στιγμιότυπο μιας πλάκας σοκολάτας. Πόσο όμως επηρεάζουν οι ήχοι στον τρόπο που γευόμαστε το φαγητό;

Ο ήχος της γεύσης

Εκτεταμένη έρευνα έχει βρει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο συσχετίζουν με συνέπεια ορισμένους ήχους με συγκεκριμένα γούστα – ένα φαινόμενο γνωστό ως «διατροπική αντιστοιχία». Γενικά, οι ήχοι υψηλότερου τόνου συνδέονται με γλυκόξινες γεύσεις, χαμηλόφωνοι και παράφωνοι ήχοι με πικρία, ενώ staccato με τραγανό και απαλοί, legato ήχοι με κρεμώδη υφή. Εξαιτίας αυτού, είναι δυνατή η σύνθεση μουσικών κομματιών που έχουν σχεδιαστεί για να βελτιώνουν συγκεκριμένες γεύσεις στα τρόφιμα – όπως έδειξε μια μελέτη για τη σοκολάτα. Οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν τις σοκολάτες ως πιο γλυκές όταν άκουσαν ένα σάουντρακ «γλυκιάς» σοκολάτας υψηλής συχνότητας, σε σύγκριση με ένα χαμηλότερης συχνότητας, πιο παράφωνο «πικρό» soundtrack

Η σωστή μουσική δημιουργεί τη σωστή ατμόσφαιρα

Αυτό σημαίνει ότι η μουσική υπόκρουση μπορεί να έχει ισχυρή επιρροή στις διατροφικές μας εμπειρίες και στις διατροφικές μας επιλογές, ακόμα κι αν δεν το γνωρίζουμε. Η αναπαραγωγή γαλλικής μουσικής σε βρετανικά σούπερ μάρκετ, για παράδειγμα, μπορεί να οδηγήσει σε γαλλικά κρασιά να ξεπεράσουν τις πωλήσεις των γερμανικών εμπορικών σημάτων (και το αντίστροφο), ενώ μια μελέτη σε καντίνα πανεπιστημίου των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι η αναπαραγωγή ορχηστρικής ισπανικής μουσικής οδήγησε σε περισσότερους μαθητές να επιλέξουν την παέγια παρά την ιταλική παρμεζάνα κοτόπουλου. Η κλασική μουσική φαίνεται να συνδέεται με την ποιότητα και την πολυπλοκότητα και έχει αποδειχθεί ότι κάνει τους πελάτες να ξοδεύουν περισσότερα, ειδικά σε καταστήματα κρασιού. Ο ρυθμός επηρεάζει επίσης το φαγητό μας. Προφανώς, τείνουμε να ταιριάζουμε την ταχύτητα φαγητού μας με τον ρυθμό της μουσικής υπόκρουσης: η πιο γρήγορη μουσική μας κάνει να τρώμε πιο γρήγορα, ενώ η πιο αργή μουσική θα μας κάνει να καθυστερούμε περισσότερο στα γεύματά μας (και συνήθως αγοράζουμε ένα επιπλέον ποτό ή δύο!).

Ο λευκός θόρυβος από την άλλη, μπορεί να μειώσει την ικανότητά μας να διακρίνουμε τις γεύσεις και ιδιαίτερα αποδυναμώνει την αντίληψή μας για τη γλυκύτητα και την αλμύρα. Δεδομένου ότι τα αεροπλάνα παράγουν δυνατό θόρυβο περιβάλλοντος, ορισμένοι ερευνητές έχουν προτείνει ότι μπορεί να είναι ο λόγος που τόσοι πολλοί άνθρωποι παραγγέλνουν χυμό ντομάτας σε ένα ταξίδι με αεροπλάνο: οι ντομάτες είναι πλούσιες σε umami
Το Umami είναι ένα από τα πέντε βασικά γούστα και συνήθως περιγράφεται ως αλμυρό και η αντίληψή μας για αυτό μπορεί να μην επηρεάζεται τόσο από τον λευκό θόρυβο.

Ο ήχος επηρεάζει επίσης την υφή

Οι ήχοι δεν είναι σημαντικοί μόνο για τη γεύση, αλλά και για την υφή – καθώς χρησιμοποιούμε τους θορύβους που κάνουν τα τρόφιμα για να κρίνουμε τη φρεσκάδα και την ποιότητά τους. Γενικά, τα τραγανά φαγητά (όπως το μαρούλι και τα πατατάκια) παράγουν ήχους υψηλής συχνότητας όταν τα δαγκώνουμε (πάνω από 5 kHz), ενώ τα τραγανά τρόφιμα (όπως τα φιστίκια) κάνουν ήχους σε πολύ χαμηλότερο εύρος (1-2 kHz). Ο χειρισμός των θορύβων – για παράδειγμα, η χρήση ακουστικών κλειστού τύπου για τον έλεγχο του τι ακούει ο χρήστης – μπορεί να αλλάξει την αντίληψή μας για το τραγανό του φαγητού. Μελέτες σε μήλα και πατατάκια διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν αυτές τις τροφές ως λιγότερο τραγανές και πιο απαλές εάν η ένταση των ήχων τους με το δάγκωμα ήταν μειωμένη. Από την άλλη πλευρά, η ακρόαση προηχογραφημένων ήχων ανθρώπων που έτρωγαν τραγανά κράκερ ρυζιού οδήγησε τους συμμετέχοντες σε μια άλλη μελέτη να αξιολογήσουν μια ολόκληρη σειρά τροφίμων (από marshmallows έως σοκολατόπιτα) ως πιο σκληρά και ξηρά.

Όταν η συσκευασία επηρεάζει τη διατροφική εμπειρία

Ακόμη και ο ήχος από τη συσκευασία ενός φαγητού μπορεί να αλλάξει την αντίληψή μας για την ποιότητα του φαγητού. Οι κατασκευαστές πατατών το γνωρίζουν καλά και σχεδιάζουν σκόπιμα τα τραγανά πακέτα τους ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο θορυβώδη, για να αυξήσουν την εντύπωση τραγανότητας και φρεσκάδας. Πολλοί κατασκευαστές ποτών έχουν επίσης επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στο να δίνουν στα προϊόντα τους διακριτούς θορύβους καθώς ανοίγουν και χύνονται, όπως το εμβληματικό «ποπ» των ροφημάτων χυμού Snapple, προφανώς μια ένδειξη φρεσκάδας. Υπάρχουν ακόμη ενδείξεις ότι ο ήχος που κάνει το κουτάλι σας όταν τρίβεται στο πλάι του δοχείου ενός προϊόντος επηρεάζει: για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι το γιαούρτι θεωρείται πιο γλυκό και πιο ακριβό όταν περιέχεται σε γυάλινα βάζα.

Πώς ακριβώς επηρεάζει ο ήχος την αντίληψή μας για το φαγητό;

Τι συμβαίνει όμως στο μυαλό μας που κάνει τους ήχους να επηρεάζουν την αντίληψή μας για το φαγητό; Ο Δρ Qian Janice Wang, ο οποίος μελετά πώς τα ακουστικά ερεθίσματα αλληλεπιδρούν με τη γεύση, λέει ότι υπάρχουν τρεις κύριες θεωρίες:

«Σύμφωνα με τη «θεωρία των προσδοκιών», είμαστε εξελικτικά προετοιμασμένοι να κάνουμε προβλέψεις για τα τρόφιμα πριν τα φάμε, για παράδειγμα για να αποφύγουμε την κατανάλωση δηλητηριωδών μούρων», λέει. Οι ενσωματωμένοι συσχετισμοί και οι προβλέψεις μας σημαίνουν ότι οι ήχοι μπορούν να επηρεάσουν γρήγορα τις κρίσεις μας για τα τρόφιμα. Η δεύτερη θεωρία, η «σύλληψη της προσοχής», δηλώνει ότι όταν τα τρόφιμα έχουν περίπλοκες γεύσεις, συγκεκριμένοι ήχοι μπορούν να μας κάνουν να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή σε μια συγκεκριμένη γεύση ή να φαίνεται μία γεύση πάνω από άλλες. Ένας υψηλός ήχος, για παράδειγμα, θα μπορούσε να τονίσει τη γλυκύτητα. Τέλος, οι ήχοι και η μουσική μπορούν να διεγείρουν ορισμένα συναισθήματα μέσα μας, τα οποία μπορούν να μεταφερθούν στο πώς νιώθουμε για το φαγητό, γνωστό ως «διαμεσολάβηση συναισθημάτων» ή «φαινόμενο φωτοστέφανου». «Αυτό θα εξηγούσε γιατί οι άνθρωποι αξιολογούν τα τρόφιμα ως πιο γλυκά όταν ακούν μουσική που τους αρέσει», λέει ο Δρ Wang.

Ο ήχος θα μπορούσε να εμπλουτίσει τα μελλοντικά μας γεύματα με πολλούς τρόπους

Καινοτόμες νέες ιδέες γευμάτων όπως το Sound of the Sea του Heston Blementhal δείχνουν ότι οι σεφ είναι ήδη πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν ηχητικά τοπία για να δημιουργήσουν βελτιωμένες, πολυαισθητηριακές γευστικές εμπειρίες. Το «Sonic seasoning» θα μπορούσε επίσης να γίνει ένα ενσωματωμένο χαρακτηριστικό των φαγητών μας – όπως αποδεικνύεται από το Sonic Sweetener, ένα φλιτζάνι που έχει σχεδιαστεί για να μειώνει την πρόσληψη ζάχαρης από τους ανθρώπους παίζοντας «γλυκούς» ήχους υψηλής έντασης ενώ πίνουν. Όταν ρωτήσαμε τον πειραματικό ψυχολόγο καθηγητή Τσαρλς Σπενς, είπε ότι υπάρχει επίσης μεγάλη δυνατότητα χρήσης του ήχου για τη βελτίωση της διατροφής σε νοσοκομεία και γηροκομεία. «Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η αναπαραγωγή κλασικής μουσικής μπορεί να βελτιώσει την αντιληπτή ποιότητα φαγητού και ποτού, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τους ασθενείς να βελτιώσουν τη διατροφή τους. Επίσης, η μουσική θα μπορούσε να έχει σημαντικό ρόλο στην πρόκληση νοσταλγίας, ειδικά για εκείνους τους ηλικιωμένους ασθενείς που μπορεί να υποφέρουν από απώλεια μνήμης, γεγονός που θα μπορούσε να αυξήσει την απόλαυση των γευμάτων τους.»

Στο μεταξύ, όλοι μπορούμε να πειραματιστούμε με τον ήχο για να βελτιώσουμε τις διατροφικές μας εμπειρίες. Σίγουρα αξίζει τον κόπο να αποκλείσουμε κάθε ανεπιθύμητο θόρυβο και να επιλέξουμε κάποια κατάλληλη μουσική υπόκρουση για να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε να εκτιμήσουμε πλήρως τα γεύματά μας.

 

Πηγή άρθρου και φωτογραφιών: foodunfolded.com